Notice and Take Down procedure
Click here for the English version
De Notice-and-Take-Down-procedure is bedoeld voor melders die een klacht hebben over de inhoud van een website die bij Let’s Serve wordt gehost. Als het niet lukt om de klacht direct bij de houder van de website op te lossen – bijvoorbeeld omdat de houder niet reageert, geen actie onderneemt, of er geen contactinformatie beschikbaar is – kan de melder zich tot Let’s Serve wenden via deze procedure.
De procedure stelt Let’s Serve in staat meldingen over illegale inhoud zorgvuldig te behandelen. Het is echter belangrijk te benadrukken dat Let’s Serve niet de rol van rechter kan aannemen. Actie wordt alleen ondernomen bij onmiskenbare onrechtmatigheid, waarbij de illegale aard van de inhoud direct duidelijk is. Let’s Serve handelt niet op basis van vermoedens.
Om de melding zo efficiënt mogelijk te verwerken, moet onderstaand Notice-and-Take-Down-formulier (NTD-formulier) volledig en naar waarheid worden ingevuld. Daarnaast is het vereist dat de melder eerst zelf de houder van de website heeft benaderd om de klacht kenbaar te maken.
Hoe verloopt de Notice and Take Down procedure?

Let’s Serve ontvangt de melding via het onderstaande NTD-formulier. Als het formulier niet volledig of correct is ingevuld, kan het verzoek niet worden behandeld en wordt het afgewezen. De melder ontvangt hierover een bericht per e-mail met de mogelijkheid om het verzoek opnieuw in te dienen met aanvullende of correcte informatie.

Let’s Serve controleert of de betreffende website door ons wordt gehost. Als dit niet het geval is, kan het verzoek niet verder worden behandeld en ontvangt de melder hierover een bericht per e-mail.

Let’s Serve deelt de klacht met de klant en vraagt om binnen 2 werkdagen te reageren. Let op: de identiteit van de melder wordt hierbij kenbaar gemaakt aan de klant.
Na 2 werkdagen zijn de volgende uitkomsten mogelijk:

De klant neemt actie:
De klant verwijdert het materiaal of plaatst de website offline. Hiermee wordt de klacht succesvol opgelost. Zowel de melder als de klant ontvangen hiervan een bevestiging per e-mail.

De klant reageert niet of weigert actie te ondernemen:
a) Onmiskenbare onrechtmatigheid vastgesteld:
Let’s Serve beoordeelt de klacht binnen 2 werkdagen. Indien sprake is van onmiskenbare onrechtmatigheid, wordt de website offline geplaatst. Zowel de melder als de klant worden hiervan per e-mail op de hoogte gesteld.
b) Onmiskenbare onrechtmatigheid niet vastgesteld:
Als Let’s Serve niet kan vaststellen dat de inhoud onmiskenbaar onrechtmatig is, wordt het Notice-and-Take-Down-verzoek afgewezen. De melder en klant ontvangen hierover bericht per e-mail.